Zdrowie psychiczne – problemy i wyzwania współczesnej szkoły

19 marca 2025 r. w Szkole Policealnej – Medycznym Studium Zawodowym im. Stanisława Liebharta odbyła się konferencja „Zdrowie psychiczne – problemy i wyzwania współczesnej szkoły”, która zgromadziła szerokie grono uczestników. Pomysłodawczynią wydarzenia była mgr Renata Nowak – psycholog, kierownik internatu i nauczyciel psychologii, od lat angażująca się w pomoc psychologiczną dla słuchaczy studium.

Podczas konferencji głos zabrali cenieni specjaliści. Dr Elżbieta Trubiłowicz poruszyła temat wpływu zmieniającej się rzeczywistości na zdrowie psychiczne młodzieży i dorosłych. Prof. Dariusz Juchnowicz skupił się na depresji i zaburzeniach lękowych, omawiając sposoby ich rozpoznawania i skutecznej pomocy. Dr Iwona Ulfik-Jaworska zwróciła uwagę na trudności w niesieniu pomocy osobom w kryzysie, a mgr Agnieszka Zielińska-Bucior zaprezentowała strategie interwencji kryzysowej i pierwszej pomocy psychologicznej. Mgr Piotr Ślęp omówił wpływ mediów społecznościowych na kondycję psychiczną młodych ludzi, a mgr Anna Mikołajewska podzieliła się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w pracy nauczyciela.

Konferencja nie była jedynie akademicką dyskusją – stanowiła przede wszystkim impuls do konkretnych działań na rzecz zdrowia psychicznego. Uczestnicy podkreślali, że wsparcie psychologiczne w szkołach musi stać się priorytetem, a skuteczna pomoc wymaga współpracy i nowoczesnych metod. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele instytucji edukacyjnych i samorządowych, m.in.: Piotr Szczepanik – Zastępca Dyrektora Departamentu Kultury, Edukacji i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, Agnieszka Wolińska – kierownik Oddziału Edukacji Departamentu Kultury, Edukacji i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, Ryszard Golec – reprezentujący ten sam departament, Halina Dudzińska – Starszy Wizytator Wydziału Kształcenia Ponadpodstawowego i Pozaszkolnego Kuratorium Oświaty w Lublinie oraz Beata Janiszewska-Brudzisz z Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta w Lublinie.

Konferencja odbyła się pod Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego oraz Lubelskiego Kuratora Oświaty Tomasza Szabłowskiego. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że temat zdrowia psychicznego nie może być pomijany w edukacji. Problemy takie jak depresja, lęki czy kryzysy emocjonalne wymagają nie tylko reakcji, ale przede wszystkim świadomości i profilaktyki. Dzięki inspirującym prelekcjom i wymianie doświadczeń wydarzenie stało się ważnym krokiem w kierunku poprawy wsparcia psychologicznego w szkołach.

Istotnym elementem były warsztaty poświęcone pierwszej pomocy psychologicznej w szkołach i placówkach edukacyjnych. Spotkania prowadzone przez doświadczonych specjalistów-praktyków umożliwiły uczestnikom zdobycie cennych informacji oraz wymianę doświadczeń i dobrych praktyk. W warsztatach udział wzięli nauczyciele szkół zawodowych, wychowawcy burs i internatów oraz słuchacze szkół policealnych, którzy zgłębiali temat wsparcia psychologicznego, reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz budowania kompetencji niezbędnych do wspierania uczniów i podopiecznych.

Warsztaty prowadzili mgr Kinga Zielnicka z Polskiego Czerwonego Krzyża Lubelskiego, mgr Renata Bielecka – Dyrektor Bursy Szkolnej Nr 2 w Lublinie, mgr Renata Nowak oraz mgr Anna Stanisławczuk ze Szkoły Policealnej – Medycznego Studium Zawodowego im. Stanisława Liebharta w Lublinie, a także mgr Aleksandra Smotrycka Kolbus z Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie. Były one nie tylko okazją do poszerzenia wiedzy, ale przede wszystkim przestrzenią do refleksji nad rolą edukacji w obszarze zdrowia psychicznego.

Wiosenny klimat wydarzenia podkreśliła nie tylko inspirująca atmosfera dyskusji, ale i pyszny poczęstunek przygotowany z niezwykłą starannością przez zespół kulinarnych czarodziejów. Konferencja pokazała, jak ważna jest współpraca środowiska edukacyjnego i specjalistów ds. interwencji kryzysowej w budowaniu systemu wsparcia psychologicznego. Wyniesione wnioski i rekomendacje z pewnością przyczynią się do podnoszenia jakości opieki nad uczniami i słuchaczami oraz dalszego rozwijania świadomości na temat pierwszej pomocy psychologicznej w edukacji.