NOWE KOMPETENCJE – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ”
REGULAMIN UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
WEŹ UDZIAŁ W PROJEKCIE „NOWE KOMPETENCJE – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ”!
Załącznik nr 1 Formularz zgłoszeniowy do projektu 2025
Załącznik nr 2 Deklaracja uczestnictwa w Projekcie 2025
Załącznik nr 3 Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych 2025
Załącznik nr 4 Zezwolenie na utrwalenie i rozpowszechnianie wizerunku 2025
Załącznik nr 5. Deklaracja uczestnictwa nauczyciela w Projekcie
Nasza szkoła bierze udział w projekcie „Nowe kompetencje – lepsza przyszłość”. Celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych i społecznych słuchaczy i nauczycieli poprzez wsparcie w dostępie do dodatkowych form kształcenia i szkolenia dla 54 słuchaczy i 30 nauczycieli, który zostanie uzyskany w terminie do 31.03.2026. Suma projektu wynosi 334 635,75, a dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi 301 145,75.
Nasze doświadczenia pokazują jak ważne i potrzebne dla słuchaczy i nauczycieli jest nabywanie nowych umiejętności i kompetencji poprzez udział w dodatkowych zajęciach, stażach zawodowych u pracodawców, szkoleniach. Udział w projekcie jest szansą na stworzenie nowych możliwości zarówno dla nauczycieli jak i słuchaczy w podnoszeniu jakości kształcenia i zdobycia doświadczeń związanych z kształceniem zawodowym
Rekrutacja uczestników odbędzie się zgodnie z opracowanym Regulaminem rekrutacji, który będzie udostępniony poprzez dziennik elektroniczny w terminie XI/XII 2024r. Rekrutacja zostanie przeprowadzona I-II kwartał 2025 r. Opracowane dokumenty rekrutacyjne będą składane w sekretariacie szkoły w zamkniętej kopercie. Wnioski będą rozpatrywane przez komisję utworzoną przez kadrę projektu. Kryteria premiujące będą obejmowały grupy defaworyzowane – osoby niepełnosprawne
30 nauczycieli (26 kobiet i 4 mężczyzn) zatrudnionych w szkole weźmie udział w szkoleniach podnoszących ich kompetencje z zakresu zielonej transformacji: szkolenie „Ekologiczna szkoła” oraz szkoleniach z technologii cyfrowej: szkolenie „AI-sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela”, szkolenie „Technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w pracy nauczyciela w szkole zawodowej”. Nauczycieli uczących w kierunkach objętych wsparciem w projekcie weźmie udział w specjalistycznych kursach i szkoleniach podnoszących ich kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Technik masażysta: Szkolenie „SCAR WORK praca na bliznach; Podolog: kurs „Klamry UNIBRACE I stopnia”; Terapeuta zajęciowy: „Ceramika w edukacji artystycznej i terapii I stopień” i „Teatr w edukacji, profilaktyce i terapii”; Technik elektroradiolog: Specjalistyczne szkolenie z diagnostyki obrazowej; Technik usług kosmetycznych: „Masaż Kobido”. W ramach doskonalenia uczestnicy otrzymają wiedzę teoretyczną i praktyczną z zastosowaniem adekwatnych materiałów dydaktycznych i dostosowaniem warunków do specyfiki szkolenia. Zajęcia będą prowadzone przez osoby posiadające niezbędne kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
54 słuchaczy kierunków dziennych i stacjonarnych: technik masażysta (TM) – 12 osób, podolog (P) – 4 osoby, terapeuta zajęciowy (TZ) – 10 osób, technik elektroradiolog (TE) – 16 osób, technik usług kosmetycznych (TUK) – 12 osób weźmie udział w ponadprogramowych zajęciach specjalistycznych. Słuchacze będą rekrutowani w jednym naborze w roku szkolnym 2024/2025. Warunki uczestnictwa zostaną opisane w Regulaminie udziału w projekcie. Projekt zakłada równe kryteria dostępu dla kobiet i mężczyzn, wsparcie będzie dostępne dla wszystkich chętnych z zachowaniem zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami umożliwiając wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne uczestnictwo w projekcie na jednakowych zasadach, bez względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Tematyka zajęć: Technik masażysta: szkolenie „Anatomia palpacyjna”; Podolog: szkolenie „Rekonstrukcja płytki paznokciowej”; Terapeuta zajęciowy: szkolenie „Choreoterapia i taniec terapeutyczny”; Technik elektroradiolog: szkolenie on – line „Ochrona radiologiczna pacjenta”; Technik usług kosmetycznych: szkolenie „Geometria brwi”. Zaplanowane szkolenia i kursy podniosą kwalifikacje i kompetencje słuchaczy, co przełoży się na zwiększenie ich atrakcyjności na rynku pracy. W projekcie zaplanowano dwa szkolenia 4 godzinne dla słuchaczy do wyboru: „Odnaleźć się w świecie social mediów” i ” Ekologiczne życie, czyli jakie?”. Szkolenia podejmujące tematykę social mediów wpłyną na wzrost kompetencji przekrojowych takich jak: krytyczne myślenie, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, ocena ryzyka, wpłyną na zachowania zapobiegające przemocy i dyskryminacji, będą także służyły podniesieniu kompetencji cyfrowych takich jak: uczenie się i praca w społeczeństwie cyfrowym. Warsztaty ekologiczne ukierunkowane są na zmianę postaw i upowszechniania ekologicznych praktyk zgodnie z koncepcją zrównoważanego rozwoju.
W procesie kształcenia słuchaczy ważne są działania wspomagające ich rozwój zawodowy i osobowościowy ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery. Zadanie to spełnia doradztwo zawodowe, którego celem jest pomoc słuchaczom w określeniu ich potencjału zawodowego, w tym indywidualnych predyspozycji i zainteresowań. Doradztwo zawodowe będzie prowadzone w oparciu o aktualne przepisy oświatowe wprowadzające regulacje dotyczące form jego realizacji (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Rozporządzenie z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Zaplanowane zadanie będzie realizowane w formie indywidualnego doradztwa edukacyjno – zawodowego skierowanych do wszystkich słuchaczy objętych wsparciem w projekcie oraz zajęć zawodoznawczych u pracodawców skierowanych do co najmniej połowy wszystkich słuchaczy. Dla każdego słuchacza przewidziano 3 godziny indywidualnego wsparcia (rozpoznanie potrzeb i predyspozycji zawodowych, przeprowadzenie testów z zakresu doradztwa zawodowego na platformie Epsilon przeznaczonej do badań wybranymi testami z Pracowni Testów Psychologicznych (po zakupie dostępu do platformy), rozmowa doradcza na podstawie uzyskanych wyników i wywiadu ze słuchaczem – ustalenie swoich celów, zadań i działań. Co najmniej połowa wszystkich słuchaczy objętych wsparciem weźmie udział w zajęciach zawodoznawczych u pracodawców świadczących usługi w zakresie elektroradiologii, fizjoterapii i masażu, podologii, kosmetologii, dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych., zgodnie z opracowanym wspólnie z pracodawcami programem edukacyjno – szkoleniowym. Spotkania z przedstawicielami zawodu umożliwiają słuchaczom nawiązanie kontaktu z osobami wykonującymi dany zawód, będącymi ekspertami w swojej dziedzinie i mogącymi się podzielić doświadczeniem z tymi, którzy starają się wybrać odpowiednią dla siebie ścieżkę kariery. Co najmniej połowa słuchaczy objętych wsparciem z kierunków: Technik masażasta, Podolog, Technik usług kosmetycznych weźmie udział w wizytach studyjnych w Akademii Nauk Społecznych i Medycznych w Lublinie w celu zapoznania się z laboratoriami naukowo-badawczymi uczelni oraz specyfiką zajęć na określonych kierunkach kształcenia w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowe.
Słuchacze z kierunków: Technik masażysta, Podolog, Terapeuta zajęciowy, Technik elektroradiolog, którzy uczestniczyli w dodatkowych kursach i szkoleniach skorzysta ze staży zawodowych u pracodawców, wykraczających poza podstawę programową. W zadaniu zaplanowany jest udział 14 pracodawców. Jednym z zaplanowanych miejsc realizacji stażu jest uczelnia wyższa – Akademia Nauka Stosowanych im. W. Pola w Lublinie, Akademickie Centrum Fizjoterapii i Rehabilitacji. Staże w wymiarze 70 godzin realizowane będą w czasie wolnym od zajęć. Warunkiem przyjęcia na staż będzie deklaracja uczestnictwa, wysoka średnia ocen i frekwencja. Słuchaczy będą obowiązywały te same kryteria rekrutacji bez względu na płeć, w stażach będą mogły uczestniczyć osoby z niepełnosprawnością. Za udział w stażu słuchacze otrzymają stypendium w wysokości 80% minimalnej stawki godzinowej za pracę. Na czas stażu słuchacze otrzymają wyznaczonych przez pracodawców i zatwierdzonych przez SP – MSZ opiekunów. Na koniec udziału w stażach słuchacze otrzymają dokumenty potwierdzające jego odbycie.
Niezbędnym elementem realizacji zadania jest podniesienie kompetencji nauczycieli dotyczących stymulowania rozwoju słuchaczy, doskonalenia umiejętności wychowawczych, także w zakresie zapobiegania przemocy i dyskryminacji. Cel zostanie zrealizowany dzięki szkoleniom skierowanym do wszystkich nauczycieli: Trening umiejętności społecznych (TUS) oraz szkoleniom skierowanym do nauczycieli z wykształceniem psychologicznym lub pedagogicznym: szkolenie Terapia Skoncentrowana na rozwiązaniach (TSR), Studium Dialogu Motywującego. Zdobytą wiedzę nauczyciele wykorzystają w bezpośredniej pracy ze słuchaczami.